خدایا ترا سپاس که 336ماه باقی ماده از عمرم را درک کردم ترا سپاس به خاطر فرصتی که به من عنایت کردی بر مخلوق خود منت نهادی به من توفیق بده این ماه را خوب به پایا ن برم با کارنامه عالی با نمرات بیست کارنامه ای پر ار کار خیر کارنامه ای که رضایت تو بر من نمایان شود وچشم من به دیدن ان اعمال در روز قیامت روشن شود
اشکی در گذرگاه تاریخ
از همان روزی که دست حضرت قابیل
گشت آلوده به خون هابیل
از همان روزی که فرزندان آدم
زهر تلخ دشمنی در خون شان جوشید
آدمیت مرد
گرچه آدم زنده بود
از همان روزی که یوسف را برادرها به چاه انداختند
از همان روزی که با شلاق و خون دیوار چین را ساختند
آدمیت مرده بود
بعد دنیا هی پر از آدم شد و این آسباب
گشت و گشت
قرنها از مرگ آدم هم گذشت
ای دریغ
آدمیت برنگشت
قرن ما
روزگار
مرگ انسانیت است
سینه دنیا ز خوبی ها تهی است
صحبت از آزادگی پاکی مروت ابلهی است
"فریدون مشیری
شکسپیر گفت:
من همیشه خوشحالم،میدانید چرا؟
برای اینکه از هیچکس برای چیزی انتظاری ندارم.
انتظارات همیشه صدمه زننده هستند
زندگی کوتاه است پس به زندگی ات عشق بورز
خوشحال باش و لبخند بزن
فقط برای خودت زندگی کن و
قبل از اینکه صحبت کنی؛گوش کن
قبل از اینکه بنویسی ؛فکر کن
قبل از اینکه خرج کنی ؛درآمد داشته باش
قبل از اینکه دعا کنی ؛ببخش
قبل از اینکه صدمه بزنی؛احساس کن
قبل از تنفر، عشق بورز
زندگی این است:
احساسش کن،زندگی کن و لذت ببر
تلنگر ....
گویند قبل از انقلاب مردی در شهر خوی بود که به او تِرمان میگفتند .
او شیرینعقل بود و گاهی سخنان حکیمانهی عجیبی میگفت .
روزی از او پرسیدند : « مصدق خوب است یا شاه ؟ بگو تا برای تو شامی بخریم . » ترمان گفت : « از دو تومنی که برای شام من خواهی داد ، دو ریال کنار بگذار و قفلی بخر بر لبت بزن تا سخن خطرناک نزنی !!! »
مرحوم پدرم نقل میکرد ، در سال ۱۳۴۵ برای آزمون استخدامی معلمی از خوی قصد سفر به تبریز را داشتم .
ساعت ده صبح گاراژ گیتیِ خوی رفتم و بلیط گرفتم . از پشت اتوبوسی دود سیگاری دیدم ، نزدیک رفتم دیدم ، ترمان زیرش کارتُنی گذاشته و سیگاری دود میکند . یک اسکناس پنج تومانی نیت کردم به او بدهم . او از کسی بدون دلیل پول نمیگرفت . باید دنبال دلیلی میگشتم تا این پول را از من بگیرد . گفتم : « ترمان ، این پنج تومان را بگیر به حساب من ناهاری بخور و دعا کن من در آزمون استخدامی قبول شوم . »
ترمان از من پرسید : « ساعت چند است ؟ »
گفتم : « نزدیک ده . »
گفت : « ببر نیازی نیست . »
خیلی تعجب کردم که این سؤال چه ربطی به پیشنهاد من داشت ؟
پرسیدم : « ترمان ، مگر ناهار دعوتی ؟ »
گفت : « نه . من پول ناهارم را نزدیک ظهر میگیرم . الان تازه صبحانه خوردهام . اگر الان این پول را از تو بگیرم یا گم میکنم یا خرج کرده و ناهار گرسنه میمانم . من بارها خودم را آزمودهام ؛ خداوند پول ناهار مرا بعد اذان ظهر میدهد . »
واقعا متحیر شدم . رفتم و عصر برگشتم و دنبال ترمان بودم . ترمان را پیدا کردم .
پرسیدم : « ناهار کجا خوردی ؟ »
گفت : « بعد اذان ظهر اتوبوس تهران رسید . جوانی از من آتش خواست سیگاری روشن کند . روشن کردم مهرم به دلش نشست و خندید ، خندیدم و با هم دوست شدیم و مرا برای ناهار به آبگوشتی دعوت کرد . »
ترمانِ دیوانه ، برای پول ناهارش نمیترسید ، اما بسیاری از ما چنان از آینده میترسیم و وحشت داریم که انگار در آینده دنیا نابود خواهد شد ؛ جمع کردن مال زیاد و آرزوهای طولانی و دراز داریم .
((از آنچه که داری ، فقط آنچه که میخوری مال توست ، سرنوشتِ بقیهی اموالِ تو ، معلوم نیست ))
1-دعای قنوت
اگر توفیق نماز شب داشتی در یکی از قنوت نمازها این دعا را فراموش نکن
از علامه مجلسی نقل شده است که عمر بن شعیب می گوید: جدم از پیامبر بزرگوار اسلام شنید که روزی حضرت جبرائیل (ع) بر من نازل شد در حالی که لبخند بر لب داشت بر من سلام کرد من نیز جواب سلام او را دادم و گفتم علیکم السلام یا جبرائیل.
جبرائیل (ع) گفت: خداوند عزوجل هدیه ای برای تو فرستاده و آن کلماتی از گنج های بهشت است که خداوند به تو کرامت فرموده است.
گفتم آن کلمات چیستند؟
گفت: آن کلمات این ها هستند:
دعای شریف معروف به دعای یا من اظهر الجمیل كه علما و بزرگان بر آن تاكيد دارند.
این دعایی است مستجاب که هر کس آنرا بخواند ان شاءالله به اجابت میرسد و این دعای اهل "بیت المعمور (خانهای در آسمان چهارم یا هفتم)" است که در هنگام طواف به دور بیت المعمور، خدا را بدان میخواندند.
علامه مجلسی (رضي الله عنه) نقل میکند که عمر بن شعیب میگوید جدم از پیامبر بزرگوار اسلام شنید که روزی حضرت جبرائیل (علیه السلام) بر من نازل شد در حالیکه شادمان و خندان بود بر من سلام کرد من نیز جواب سلام او را دادم و گفتم علیکم السلام یا جبرائیل. جبرائیل (علیه السلام) عرض کرد همانا خداوند عزوجل هدیه ای برای تو فرستاده و آن کلماتی از گنجهای بهشت است که خداوند به تو کرامت فرموده است. گفتم آن کلمات چیستند؟ گفت: آن کلمات اینها هستند بگو:
دعای قنوت 1
يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ
وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ
يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى
يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ
قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلَانَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا
أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بالنَّار
(توجه : آن گاه در پایان از حقتعالى هرچه میخواهی بطلب
2-دعای قنوت نافله شب
ابن بابویه و شیخ طوسی و غیر ایشان به سندهای معتبر از حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) روایت کرده اند که هر که خواهد بیرون رود از دنیا و حال آنکه پاک شده باشد از گناهان چنانچه پاک می شود طلا از غشّ و از او احدی بازخواست مظلمه ننماید در قیامت پس بخواند بعد از نمازهای پنجگانه نسبت پروردگار را یعنی سوره قُلْ هُوَاللّهُ اَحَد را دوازده مرتبه پس دستها را بسوی آسمان بگشاید و این دعا را بخواند پس حضرت فرمود که این از رازهای مکنون است که تعلیم کرد مرا رسول خدا ( صلی الله علیه وآله ) و امر کرد مرا که تعلیم به حسن و حسین ( علیهما السلام ) نمایم و دعا این است :
"اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْنُونِ الْمَخْزُونِ الطّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبارَکِ،"
"خدایا از تو می خواهم به نامت،آن نام پوشیده محفوظ،و پاک و پاکیزه،و پربرکت،"
"وَاَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظیمِ وَسُلْطانِکَ الْقَدیمِ،"
"و از تو می خواهم به نام بزرگت،و سلطنت دیرینه ات،"
"یا واهِبَ الْعَطایا یا مُطْلِقَ الاُْساری یا فَکّاکَ الرِّقابِ مِنَ النّارِ،"
"ای بخشنده عطاها،ای آزاد کننده اسیران،ای رهایی بخش بندگان از آتش،"
"صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَفُکَّ رَقَبَتی مِنَ النّارِ،"
"بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و مرا از آتش رهایی دهی،"
وَاَخْرِجْنی مِنَ الدُّنْیا آمِناً وَاَدْخِلْنِی الْجَنَّةَ سالِماً
"و ایمن از دنیا بیرون بر، و به سلامت وارد بهشت کن،"
وَاجْعَلْ دُعآئی اَوَّلَهُ فَلاحاً وَاَوْسَطَهُ نَجاحاً
"و قرار ده آغاز دعایم را رستگاری،و میانه اش را کامیابی،"
وَآخِرَهُ صَلاحاً اِنَّکَ اَنْتَ عَلاّمُ الْغُیُوبِ
"و پایانش را درستی، به یقین تو دانای نهانهایی."
3- دعای سوم نافله شب
4- دعای قنوت نافله دعای هفت حاجت است
اللهم الرزقنی.....7بار
فرق بین مالک و ملک و اینکه قرائت (مالک یوم الدین ) بنظر بهتر مى رسد
و اما (مالک یوم الدین )، در سابق معناى مالک را گفتیم ، و این کلمه اسم فاعل از ملک بکسره میم - است ، و اما ملک بفتحه میم و کسره لام ، صفت مشبهه از ملک به ضم میم است ، بمعناى سلطنت و نیروى اداره نظام قومى ، و مالکیت و تدبیر امور قوم است ، نه مالکیت خود قوم ، و بعبارتى دیگر ملک ، مالک مردم نیست ، بلکه مالک امر و نهى و حکومت در آنان است .
البته هر یک از مفسرین و قاریان که یک طرف را گرفته اند، براى آن وجوهى از تایید نیز درست کرده اند، و هر چند هر دو معناى از سلطنت ، یعنى سلطنت بر ملک به ضمه ، و ملک به کسره ، در حق خدایتعالى ثابت است ، الا آنکه ملک بضمه میم را مى شود منسوب بزمان کرد، و گفت : ملک عصر فلان ، و پادشاه قرن چندم ، ولى ملک بکسره میم به زمان منسوب نمى شود، و هیچ وقت نمى گویند: مالک قرن چندم ، مگر بعنایتى دور از ذهن ، در آیه مورد بحث هم ملک را به روز جزا نسبت داده ، و فرموده : (ملک یوم الدین )، پادشاه روز جزاء، و در جاى دیگر باز فرموده : (لمن الملک الیوم لله الواحد القهار)، (امروز ملک از کیست ؟ از خداى واحد قهار) و به همین دلیل قرائت (ملک یوم الدین ) به نظر بهتر مى رسد
.مالک یوم الدین )...، بیشتر اساتید قرائت خوانده اند (ملک یوم الدین )
والفرق بين الوصفين بالنسبة إلى الرب سبحانه أن الملك صفة لذاته ، والمالك صفة لفعله .
وأخرج أحمد والترمذي عن أنس أيضا : " أن النبي صلى الله عليه وآله وسلم وأبا بكر وعمر وعثمان كانوا يقرءون ( مالك ) بالألف " .
تورات....
بدانید که عهد عتیق یا عهد قدیم که یهودیان از آن به تَنَخ یاد می کنند، مجموعه ای است در بردارنده عهد خداوند با انسان و شرایط این پیمان. عهد عتیق در مدت حدود هزار سال بتدریج به نگارش در آمده و مطالب متنوعی از قبیل تاریخ، آموزه های اخلاقی، قوانین حقوقی، مناجات، شعر و پیشگویی دارد.
عهد عتیق از 39 سفر (بخوانید Sefr، مفرد اسفار است، به معنای کتاب) تشکیل شده که به 5 سفر اول آن یعنی سفر پیدایش، خروج، لاویان، اعداد و تثنیه، «تورات» اطلاق می شود. یهودیان و مسیحیان معتقدند تورات کتابی است که بدست موسی نگاشته شده و هیچ تحریف و تغییری در آن ایجاد نشده و بعبارتی تورات فعلی همان تورات عصر موسی است. اعتقاد به مصونیت تورات از تحریف، جزء اصول 13 گانه ایمانی یهودیان است. برخلاف این عقیده، افراد زیادی معتقدند تورات دستخوش تحریف واقع گردیده و در این باره دلایل متعددی در طول تاریخ ارائه شده است. نقطه ی آغاز انتقاد بر اصالت تورات در اروپا از عصر روشنگری بود و از بین اروپاییان تجدد طلب، «اسپینوزا» نقش مهمی در این باره ایفا کرد.
از آنجایی که قرآن نیز از 1400 سال پیش خبر از تحریف تورات داده، مسلمانان نیز همگی، از همان ابتداء قائل بر تحریف تورات بوده و هستند. البته معدودی از اندیشمندان اسلامی گفته اند این تحریف بصورت تفسیری بوده نه لفظی...
ازبین مناجات های امام سجاد با خدای نبارک وتعالی که به مناجات های خمسه عشره یا مناجات های پانزده گانه مشهور است ازبین این 15 مناجات علاقه عجیبی به مناجات مفتقرین (نیازمندان ) دارم مفتقر از فقر ونیازمندی بنده به مولای خود نشات میگیرد این همان کلام رسول خدا ص ات که فرمود الفقری فخری واین مناجات امام از کلام مولایمان خدای تعالی سرچشمه میگیرد که فرمود يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
ابتدای مناجات مفتقرین امام سجاد با این جمله زیبا اغاز میشود
|